Vaisala lanserar ny mätlösning som motverkar grönmålning vid avskiljning av koldioxid

Vaisala Carbonaide CCUS.

22 oktober 2024

Avskiljning, användning och lagring av koldioxid (förkortat CCUS som står för Carbon Capture, Utilization and Storage) är ett område som har väckt stor offentlig debatt – och lockat till investeringar. Om CCUS ska bli ett användbart verktyg i kampen mot klimatförändringar behöver vi veta exakt hur mycket och vilken typ av koldioxid som samlas in. Vaisala har tagit fram en ny multigasprob, MGP241, som ger kontinuerliga data till en tredjedel av kostnaden för de mätlösningar som vanligtvis används i dagens CCUS-processer.

Vaisala är ett av världens ledande företag inom mätteknik och lanserar nu en helt ny mätprodukt. MGP241 är speciellt framtagen för att erbjuda transparens i CCUS-projekt. Såväl offentlig sektor som privata företag behöver använda CCUS för att sänka och balansera sina koldioxidutsläpp om de ska kunna uppfylla sina uppställda mål när det gäller minskade koldioxidutsläpp. Dagens teknik är dock inte mogen för utbredd användning ännu och det är otroligt viktigt att den koldioxid som fångas in mäts noggrant för att säkerställa fortsatta framsteg.

”Det är fortfarande oklart om CCUS kan fortsätta utvecklas till en betydande lösning i kampen mot klimatförändringar. Tekniken är fortfarande i sin linda. Det vi kan göra redan i dag är att ta reda på hur vi kan göra mätningarna i projekten så transparenta och effektiva som möjligt, så att det inte finns utrymme för gissningar eller förskönande resultat – våra siffror ljuger inte”, förklarar Julia Salovaara, Strategy and Business Development Manager på Vaisala.

Viktiga industrier förlitar sig på CCUS

Stora investeringar har redan gjorts på CCUS-området. Enligt BloombergNEF investerades rekordsumman 6,4 miljarder US-dollar i CCUS-teknik under 2022. Det är mer än en fördubbling jämfört med året före och USA går i täten med 45 procent av de totala investeringarna. Trots detta är många projekt försenade eller har problem med uppnå utlovade resultat.

Framstegen inom CCUS-teknik är särskilt viktiga i branscher där det är svårt att minska utsläppen, exempelvis materialtillverkning, energiproduktion och kemisk industri. Industrierna orsakar stora utsläpp och det finns få andra betydande lösningar i sikte förutom energieffektivisering. Företagen står därför inför hårt tryck från tillsynsmyndigheter och allmänheten att minska koldioxidutsläppen från sina verksamheter.

En industri som är särskilt viktig är cementindustrin, som ensam ligger bakom 7 procent av världens CO₂-utsläpp. Den globala efterfrågan på cement förväntas dessutom öka med 12–23 procent till 2050. Carbonaide är en av de första solskenshistorierna på det här området. Företaget hjälper cementindustrin att använda infångad koldioxid vid tillverkning av betong.

Carbonaides teknik använder en förkolningsprocess för att minska mängden cement som behövs vid framställning av betong. Tack vare processen går det att minska behovet av cement med otroliga 20–100 procent och processen ger även en permanent lagringsmetod för den koldioxid som har avskilts från en utsläppskälla.

Carbonaide har samarbetat med Vaisala ända från början för att exakt kunna fastställa vad som sker i processens alla steg och i slutändan hur mycket kol som kan lagras.

”Genom att använda Carbonaides teknik till fabriksgjutna betongprodukter globalt kan man potentiellt lagra 500 megaton CO₂ per år senast år 2050. Det är i runda tal lika mycket som Frankrike och Storbritannien släpper ut tillsammans varje år. Vi presenterar ett investeringscase för våra kunder som helt och hållet bygger på noggranna mätningar och transparens. Tack vare Vaisala kan vi lita på att siffrorna som vi presenterar för våra partner stämmer, berättar Jonne Hirvonen, Chief Operating Officer på Carbonaide.

Transparent mätning till betydligt lägre kostnader

MPG241 används för att mäta koldioxid och fuktighet i koldioxidavskiljningsprocesser med punktkällor och direktluft, men också i olika projekt för användning och lagring av kol.

Till skillnad från traditionella gasanalysatorer kräver MGP241 från Vaisala inga dyra kalibreringsgaser. Dessutom är underhållet avsevärt mindre och proben har en livslängd på minst tio år vid omfattande användning. Instrumentet är litet och kompakt och designat för installation på plats. Det är förklaringen till det konkurrenskraftiga priset, som är ungefär en tredjedel av priset för de vanligaste lösningarna på marknaden i dag.

”Vår nya prob mäter direkt i gasflödet och visar testresultaten i realtid. Det ger transparens och underlag på den höga nivå som krävs för att optimera processer, skapa förtroende bland intressenter och visa äkta engagemang i hållbarhetsfrågor”, avslutar Julia Salovaara.

MGP241 är tillgänglig för beställning från och med i dag. För mer information gå in på sidan: vaisala.com/sv/mgp241

Mer information för medier

Mediakit med bilder

Katri Koponen, Communications Manager, Vaisala

Om Vaisala

Vaisala är global ledare inom mätinstrument och intelligenta lösningar som möjliggör klimatåtgärder. Vi förser våra kunder med enheter och data för att förbättra resurseffektiviteten, driva energiomställningen och värna för säkerheten och välbefinnandet för människor och samhällen världen över. Med närmare 90-års erfarenhet och ett team med över 2 300 experter är vi fast beslutna att vidta varje insats för planetens bästa. Vaisalas A-aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors.

www.vaisala.com/sv