Ny Vaisala-lösning hjälper life science-företag att spara resurser genom att övergå till säker molnbaserad övervakning

Vaisala viewLinc Cloud Cleanroom image

12 september 2024

Inom life science-sektorn finns det ett ökat intresse för att förbättra skalbarhet, effektivitet och riskminimering med hjälp av molndata. Vaisala lanserar en skalbar molnversion av sin betrodda viewLinc-programvara för kontinuerlig övervakning för att hjälpa sina kunder i övergången från lokal IT-infrastruktur till molnet.

Vaisala, som är världsledande inom mätteknik, har lanserat den prenumerationsbaserade SaaS-applikation viewLinc Cloud. Det är en molnbaserad version av viewLinc-programvaran för kontinuerlig övervakning (CMS). Detta gör det möjligt för organisationer som är verksamma inom life science, till exempel företag som jobbar med läkemedel, bioteknik och medicinteknik, att övervaka, larma och rapportera om anläggningsförhållanden, och på så sätt säkerställa att man följer de stränga branschreglerna.

viewLinc Cloud kommer att utökas i tre faser, och så småningom bli ett nivåbaserat system där kunderna själva kan välja vilka funktioner de behöver. viewLinc Cloud Standard blir tillgängligt i september 2024 och passar främst kunder som arbetar från en enda anläggning. Avancerade versioner och premiumversioner blir tillgängliga senare och innehåller fler funktioner för att kunna användas i de mest krävande tillämpningsområdena inom life science.

GxP-övervakning, överlägsen datasäkerhet och förenklad skalbarhet

viewLinc Cloud är särskilt utformad för validerade applikationer i GxP-miljöer och möjliggör förbättrad skalbarhet och effektivitet genom att ta bort behovet av att använda IT-infrastruktur som är svår, lokal och begränsad.

”För närvarande ser vi en trend inom life science-sektorn där man flyttar sin lokala och resurskrävande IT-infrastruktur till molnet eller siktar på att göra det inom de närmaste åren. Genom att välja ett molnbaserat system kan våra kunder minska behovet av interna IT-resurser och i stället fokusera på sin kärnverksamhet. Med viewLinc Cloud kan Vaisala driftsätta programvaran på en säker molnserver och att hantera underhållet, bland annat schemalagda programvaruuppdateringar”, säger Steven Bell, Product Manager på Vaisala.

På anläggningar som övervakas av viewLinc Cloud övervakar dataloggar som har installerats på anläggningen dess temperatur, luftfuktighet samt koldioxidnivåer. Krypterade data överförs sedan via Vaisalas egenutvecklade trådlösa protokoll VaiNet till viewLincs databas i molnet. Systemets användare, såsom laboratorietekniker och kvalitetsansvariga, kan enkelt ta del av dessa data i alla standardwebbläsare. Om viewLinc Cloud-systemet upptäcker eventuella avvikelser från de tillåtna mätvärdena varnas personalen automatiskt.

”För life science-verksamheter är dataintegritet och systemsäkerhet ett måste. Dessa två har prioriterats i utformningen av viewLinc Cloud. Redundant registrering och kryptering av alla data, vilket innefattar data som lagras lokalt i dataloggaren, görs under överföringen till molnservern och när de lagras i den säkra molndatabasen. Systemdata kan inte ändras och konfigurationsändringar spåras i den säkra verifieringskedjan. viewLinc Cloud erbjuder också flerfaktorautentisering och användarrättigheter på detaljnivå baserat på roller för att tillhandahålla systemkontroller som krävs enligt olika föreskrifter”, förklarar Bell.

Mer information om viewLinc Cloud finns på https://www.vaisala.com/sv/products/systems/indoor-monitoring-systems/viewlinc-cloud

Mer information för medier

Katri Koponen, Communications Manager, Vaisala

Om Vaisala

Vaisala är global ledare inom mätinstrument och intelligenta lösningar som möjliggör klimatåtgärder. Vi förser våra kunder med enheter och data för att förbättra resurseffektiviteten, driva energiomställningen och sörja för säkerheten och välbefinnandet för människor och samhällen världen över. Med närmare 90 års erfarenhet och ett team med över 2 300 experter är vi fast beslutna att vidta varje insats för planetens bästa. Vaisalas A-aktier är noterade på Nasdaq-börsen i Helsingfors.

www.vaisala.com/sv